معلم ایرانی
درباره وبلاگ


اینجانب محسن شریفی 33 ساله؛کارشناس ارشد آموزش و پرورش ابتدایی می باشم که به مدت 4 سال است.در مناطق روستایی محروم شهرستان سردشت در استان آذربایجان غربی مشغول به خدمت می باشم . و از طریق این نوشته ها سعی دارم تجربیات و درد دل های حرفه ای ام را با همکارانم در سراسر ایران در میان بگذارم.

مدیر وبلاگ : محسن شریفی
مطالب اخیر
نویسندگان
نظرسنجی
به نظر شما چرا حقوق معلمان در مقایسه با کارمندان سایر ادارات (مثلا ثبت و اسناد یا گمرک) خیلی پایین است؟









آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
همکاران گرامی خواهشمندم در صورت تمایل جهت تکمیل این پست با اینجانب همکاری نمایید. 



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
دوشنبه 30 تیر 1393
محسن شریفی


اصول ارزشیابی

*نداشتن کلمه تکراری

*نداشتن غلط املایی

* نداشتن غلط جمله بندی

* مرتبط بودن با موضوع انشاء

* عدم استفاده از اصطلاحات عامیانه

*امتیاز دادن به وجود خلاقیت نگارشی در متن انشاء

1          ما چرا درس می خوانیم؟ فکر کن، بپرس و تحقیق کن.

2.         روزه چیست ؟ ما چرا روزه می گیریم؟  فکر کن،  بپرس و تحقیق کن.

3.         کار شورا چیست؟وچه کسی باید شورا باشد؟ فکر کن،  بپرس و تحقیق کن.

4.         کشک چیست؟وچه گونه آن را درست می کنند؟   فکر کن،  بپرس و تحقیق کن.

5.         درباره ی حادثه ی کربلاهر چه می دانی بنویس؟ فکر کن،   بپرس و تحقیق کن.

6.         ما چرا بازی می کنیم؟   تو از چه بازیهایی خوشت می آید ؟ چرا؟ فکر کن،  بپرس و تحقیق کن.

7.         ما اجازه داریم چه فیلمی را تماشا کنیم؟  فکر کن،   بپرس و تحقیق کن.

8.         ترس چیست ؟وچرا ما می ترسیم؟ تو از چه چیزی می ترسی/ چرا؟بپرس و تحقیق کن.

9.         کارچیست ؟وما چرا کار می کنیم؟ بپرس و تحقیق کن.

10.       ما چرا مریض می شویم؟ تو بیشتر به چه بیماریی مبتلا می شوی؟پرس و تحقیق کن.

11.       تصور کن بزرگ شده ای دربرای خودت در آن زمان صحبت کن .مثلاً 35ساله  .بپرس و تحقیق کن.

12.       ما چگونه یاد می گیریم؟ بپرس و تحقیق کن.

13.       ادب ونجابت چیست؟ وبه چه کسی باادب می گویند؟ بپرس و تحقیق کن.

14.       آیا تو زیباهستی؟عاقل ودانا هستی؟زیبایی ودانایی یازیرکی چیست؟ بپرس و تحقیق کن.

15.       شماخواب دیده ای؟ یکی ازخواب های تان را تعریف کن؟ بپرس و تحقیق کن

16.       خشم وعصبانیت چیست؟وچه کارکنیم که عصبانیت مان را کنترل کنیم؟ بپرس و تحقیق کن.

17.       خنده چیست ؟و چه وقت باید بخندیم؟ بپرس و تحقیق کن.

18.       وطن به کجا گفته می شود ؟ مابرای حفظ وطن مان چه کار باید بکنیم؟  فکر کن،  بپرس و تحقیق کن.

19.       در باه ی زندگی یک چوپان هر چه می دانی بنویسید؟ بپرس و تحقیق کن.

20.       شماچطورمی توانی روستای خودتان را زیبا ترکنید؟ بپرس و تحقیق کن.

21.       درباره ی حضرت محمد هرچه می دانیدبنویسید؟ بپرس و تحقیق کن.

22.       در آینده می خواهی چه شغلی داشته باشی.چرا؟ بپرس و تحقیق کن.

23.       دوست داشتن یعنی چه،چه کسی رابیشترازهمه دوست داری؟چرا؟ بپرس و تحقیق کن.

24.       اگر نفت تمام شود ، چطورمی توانیم خانه هایمان راگرم کنیم؟ بپرس و تحقیق کن.

25.       رنگ چیست؟از چه رنگی خوشت می آید؟دوست داری اطرافت چه رنگی بود؟ بپرس و تحقیق کن.

26.       اگریک شهاب سنگ به طرف زمین بیایدوبه توبگویند که24ساعت زنده ای؟چکارمی کنی؟ فکر کن، بپرس و تحقیق کن.

27.       درباره ی ستارگان هرچه می دانی بنویس؟ بپرس و تحقیق کن.

28.       اگر تو می توانستی خودت را برای یک جانور تبدیل کنی،دوست داشتی چه جانوری بودی؟ چرا؟

29.    درباره ی کره ی ماه  و تاثیر آن بر زندگی ما یک انشاء بنویس.

30.    در باره ی رستم پهلوان بزرگ ایران قدیم یک انشاء بنویس. فکر کن ،بپرس و تحقیق کن. 

31 .   از کتاب تعلیمات اجتماعی چه چیزهایی یاد گرفته ای ؟ یا هر کتاب دیگر.

32 .  از ساعت 8 صبح تا 8 شب روز جمعه چه کارهایی انجام دادی؟ برای ما تعریف کن.

33 .   فیلمی را به تازگی دیده ای برای ما تعریف کن.

34 .  خودت یک داستان بنویس . که 5 جانور هم در آن باشند.

35 .  آیا تو هیچ وقت کتک خورده ای؟ چرا کتک خوردی؟ برایمان تعریف کن.*(این انشاء در محیطی که اعتماد وجود داشته باشد قابل اجرا است).

36.  محمد رضا شاه چه کسی بود؟ چه ظلمهایی به مردم می کرد؟ مردم چطور او راشکست دادند؟ بپرس و تحقیق کن.

37 .  کار چیست ؟ ما چرا کار می کنیم؟ کار حلال چیست؟ بپرس و تحقیق کن.

38.   چند ضرب المثل و متل  و لالایی منطقه ی خودتان را بنویس.

39 .  خانه با چه چیزهایی ساخته میشود؟ از بزرگترها بپرس خانه خودتان با چه چیزهایی و چگونه ساخته شده است.

40 .  اگر جنگل از بین برود چه میشود؟ برای اینکه انطور نشود ، چکار کنیم.

41 .  دانش آموز خوب باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

42 .  کدام درس را از همه ی درس ها بیشتر دوست داری؟ چرا؟

43 . سیگار چیست؟ چه خطراتی برای انسان دارد؟ چه کسانی سیگار می کشند؟ فکر کن ،بپرس و تحقیق کن. 

44 . در باره ی ماه رمضان و فواید روزه گرفتن یک انشاء بنویس. فکر کن ،بپرس و تحقیق کن.

  45 .  یک سال چند هفته،چند روز،چند ساعت ،و چند دقیقه است ؟  تو تا الا چند دقیقه زندگی کرده ای؟ بپرس و بنویس.

46 .  اگر هر کس هر کاری دلش خواست ، انجام بدهد؛ چه اتفاقی می افتد؟

47 . قانون چیست؟ و چه فایده ای دارد؟

48 .  یک دانشمند گفته است تو تبدیل به چیزی می شوی که می خوری؟ اگر تو سیب ، یا ماهی ، مرغ یا چیزی دیگری بخوری تبدیل به آن می شوی ؟ فکر کن ،بپرس و تحقیق کن. 

49 .  آیا بچه ها باید حرف پدر، مادر و معلم و بزرگتر ها را گوش بدهند؟ آیا تو حرف بزرگترهایی را که نمی شناسی گوش می دهید؟

50 . آیا ما باید به کسانی که مشکل دارند کمک کنیم؟ آیا ما باید فقط به کسانی که می شناسیم کمک کنیم؟

51 .  ما چه وقتی سوأل می کنیم؟ سوأل کردن چه فایده ای برای ما دارد؟

52. ثروت چیست؟ ثروتمند کیست؟ فقیر کیست؟

(منبع بعضی از موضوعات :کتب آموزش فلسفه به کودکان)





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 26 تیر 1393
محسن شریفی


دست اندرکاران نظام های آموزش و پرورش بر این نکته تأکید دارند که در پرتو به کارگیری منابع و ابزارهای اطلاعاتی روز آمد در آموزش و پرورش باید در صدد ایجاد قابلیت ها و شایستگی های متناسب با نوآوری ها در معلمان بود. در آرمان هایی که توسط صاحب نظران برای نظام های تعلیم و تربیت مطرح می شود، بر معلم به عنوان نقطه اتکای هر تغییر و تحولی نگریسته می شود(مهر محمدی،1379)

همایش بین المللی« مشارکت در رشد معلم برای آسیایی نوین،1995» که با شرکت نمایندگان 28 کشور در تایلند برگزار شد،بر این نکته تأکید داشت که نقش ها و نیاز های معلمان عصر حاضر و آینده در حال تغییر است. بنابراین محتوای برنامه های درسی تربیت معلم و روشهای عرضۀ آنها نیز باید تغییر یابد و برای رشد معلم و ارتقای پایگاه او تدابیر جدیدی اندیشیده شود. روپرت مکلین[1](1995) بر این باور است که اگر چه بسیاری از متغیرها مانند کلاس های مناسب و مواد یاددهی و یادگیری به تعلیم و تربیت کمک می کند، اما مهمترین عامل،کیفیت تعاملی است که میان معلم و دانش آموزان صورت می گیرد. بنابراین باید تواناترین افراد را برای حرفۀ معلمی استخدام و با کیفیت ترین برنامه های آموزش ضمن خدمت را برای آنها فراهم کرد. افزون براین باید اطمینان یافت که آنها در طول خدمت، امکانات لازم و کافی برای افزایش دانش و مهارت خود دارند(مکلین،1995، ترجمه دهقان،1376)

تعامل معلم و شاگرد که براساس نظر ملکین مهمترین عنصر فرایند یاددهی- یادگیری است، در صورتی به گونه ای منطقی و اصولی برقرار می شود که، معلم از شایستگی ها، توانایی ها، بینش ها و مهارت های خاصی برخوردار باشد. بدون داشتن مهارت های لازم حرفه ای، تعامل مطلوب در فرایند یاددهی- یادگیری برقرار نمی شود. بنابراین آنچه که در فرآیند آموزش و پرورش نقش اساسی دارد، اعتلا و پیشبرد مهارت های حرفه ای معلمان است.

این مسأله در سطح جهانی پذیرفته شده است که آموزگاران خوب، آموزش دیده و با انگیزه از مهم ترین اجزای آموزش و پرورش کیفی هستند. از این رو کیفیت تدریس به عنوان یک تخصص باید به صورت دایم بهبود یابد. بازاندیشی اساسی درباره ساختارهای سنتی و تدریس کلاسی مورد نیاز است؛ به گونه ای که هم برای معلمان و هم دانش آموزان شرایط یادگیری متنوع تر و جالب تری را فراهم نماید(دلور به نقل از افتخارزاده،1380)

فناوری های جدید، به ویژه فناوری مربوط به عصر اطلاعات و ارتباطات، زمینه تحولات سریعی را در جهان فراهم آورده است. چالش های بر آمده از این تحولات، زمینه نگاهی نو را به آموزش و پرورش فراهم ساخته است. آموزش و پرورش به منزلۀ پرورش دهنده نیروی انسانی مورد نیاز در فرآیند تعامل فناورانه عصر جدید، نقش خود را در جهان همچنان حفظ کرده است. تجربه کشورهایی چون آمریکا(1957)،ژاپن(1948) و کره جنوبی در سال های اخیر نشان می دهد که تغییر و بازنگری در ساختار آموزش و پرورش، در رشد توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ملتها تأثیر مهمی داشته است. در عصر حاضر تأکید آموزش و پرورش بر انتقال دانش نیست. در عصر فناوری آموزش و پرورش به جای پرداختن به مواد درسی، به کل انسان می پردازد و به تمام ابعاد زندگی او توجه دارد. در این عصر معلم در مقام یاور در بالندگی انسان ایفای نقش می کند. دانش آموز پرسشگر و فعال است نه شنونده ای منفعل و پذیرا(حقیقت دوست به نقل از دانش پژوه،1381).

از این رو،تدریس در آموزش و پرورش امروز فقط«تدریس و یاددادن» نیست، بلکه«برانگیختن و راهنمایی یادگیری و یادگیرندگان»است. معلم موفق معلمی نیست که تدریس می کند یا آموزش می دهد، معلم موفق کسی است که فرصت های مختلف یادگیری را فراهم می سازد(شعاری نژاد،1381).

یکی از صاحب نظران آموزشی دکتر اوردنز(1998) در نشریه یونسکو چنین اظهار داشته است[2]:              

 

امروز، فراگیرنده در یک وادی برهوتی نیست که به دنبال برکه ای از دانش بگردد.او در اقیانوسی از اطلاعات غوطه ور است.معلم باید معنا و مفهوم شغل خود را در درون خود تغییر دهد. معلم دیگر منبع اطلاعات و برکه آبی در بیابان محسوب نمی شود، بلکه او نیز مسافری در همان قایق دانش آموزان است که باید به آنها کمک کند تا اطلاعات را درجه بندی کنند و از آنها معنا بسازند.(به نقل از دانشفر،1382،ص7)

تدریس کار آمد فعالیتی پیچیده است که به دانش تخصصی در زمینه موضوع درسی، چگونگی یادگیری دانش آموزان، راه های شناخت آنان و نیز آشنایی با روشهای تدریس موضوع درسی و مهارت در کار برد این شیوه ها نیاز دارد(کیامنش 1377 ت). درباره کارایی تدریس مطالعات تطبیقی اندکی در کشورهای در حال توسعه انجام شده است. از این پژوهشها چنین استنباط می شود که روشهای موفق عملی تدریس، روشهایی هستند که دارای این ویژگیها باشند الف) آموزش را همراه با مشارکت فعال دانش آموزان ارائه می دهند.

ب) برای دانش آموزان فرصت تمرین آموخته ها و به کارگیری تجربه های شخصی را فراهم می کنند.

پ) در این روشها عملکرد دانش آموزان مرتب ارزیابی می شود.

ت) بازخوردهای مرحله ای، عملکرد دانش آموزان را به طریق مناسب اصلاح می کنند. (لاکهیدورسپور، ترجمه سجادیه و علی زاده، 1371)

در جهان امروز با تغییرات سریع در دانش و تکنولوژی آموزش به راههای متفاوتی از روزگاران گذشته در آمده است و معلمان به جای ارائه دانش قبلاً بسته بندی شده به دانش آموزان سعی دارند به دانش آموزان کمک کنند تا تواناییهای خود را جهت همراهی با تغییرات سریع دوران زندگیشان بالا ببرند. نقش معلمان در این بین دستخوش چند تغییر شده است از آن جمله

1-   معلمان دیگر نباید خودشان را بعنوان مرکز همه فعالیتهای کلاس ببینند یا بعنوان منبع اصلی دانش

2-  معلمان نباید عامل انتقال دانش به دانش آموزان باشند بلکه بجای آن، آنها باید قدرت تحقیق و جستجوگری را تقویت کنند و دانش آموزان را به مشارکت در فعالیتهای کلاس تشویق کنند.

معلمان باید در دوره های ضمن خدمت و روشهای تدریس شرکت کنند و در تدریس خود از روشهایی بهره بگیرند که تفاوتهای فردی دانش آموزان را لحاظ کند (بیلگین،

 

 

علت شكست اكثر معلمان در برابر نوآوریهای آموزشی، باورهایی است كه در طول سالهای متمادی در آنها تثبیت شده است. و این باورها باعث می‌شود تا آنها دانش‌آموزان را مقابل واقعیت‌های علمی قرار دهند، بجای اینكه بكوشند راه یادگیری مستقل را به آنها بیاموزند. (شعبانی، 1380، ص 75). در این ارتباط ابراهیمی قوام (1381) در مقاله‌ای با عنوان « رویكرد سازنده‌گرا: چالشی برای تغییر و تحول در برنامه‌های تربیت معلم چنین می نویسد: بسیاری از معلمان در تربیت معلم آموخته‌آند یادگیری یعنی دانستن پاسخ صحیح آنها برای كنترل انگیزش دانش‌آموران از تقویت‌كننده‌های بیرونی بهره می‌جویند و در كلاس آنها تأكیدی بر حل مسأله، تفكر و تحلیل انتقادی وجود ندارد. چون اكثر آنها راهبردهای تدریس مطابق با نظریه سازنده‌گرا را تجربه نكرده‌اند. امروز در ابتدای قرن 21 سرعت تغییرات و رشد سریع دانش و تحولات اجتماعی روز افزون نیاز به تعریفی دوباره از نقش معلمان به عنوان منبع اصلی دانش را ایجاب كرده است. در نقش جدید، معلم كسی است كه به شرایط یادیگری مادام العمر آشناست و هدف او كمك به فراگیران در یافتن توانایی تحقیق مستقل است و اكنون معلم موفق كسی است كه توانایی فراهم كردن فرصتهای یادگیری را داشته باشد. " از نظر گروهی از متخصصان تعلیم و تربیت شناخت و تسلط معلم بر روش‌های تدریس مهمتر از دانش و اطلاعات علمی معلم است. بنابراین معلم وظیفه دارد با شناخت دانش‌آموزان و آگاهی از چگونگی كاربرد شیوه‌های مختلف تدریس، مدل مناسبی برای تدریس انتخاب كنند.

كرانباخ[3] اعتقاد دارد موفقیت در ارائه مطالب در كلاس تابع بینش معلم از ویژگیهای دانش‌آموزان و شناخت صحیح روشهای تدریس و كاربرد مناسب آنها در موقعیتهای مختلف می‌باشد (كرانباخ، ترجمه رضوی، به نقل از رحال زاده، ص 146)

" بررسی، پژوهشهای انجام گرفته نشان می‌دهد كه جهت یك آموزش مؤثر و كارآمد معلمان باید دارای ویژگیهای زیر باشند:

1.    یك معلم كارآمد به محتوای دانش تربیتی نیاز دارد تا برای حیطه یا موضوعی از روشهای آموزشی مؤثرتر استفاده كند.

2.    یك معلم كارآمد باید ساختار حیطه تخصصی خود را بشناسد سپس با توجه به آن به ارائه‌ راهكارهایی چون سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی بپردازد.

3.    دانش تخصصی یك معلم با دانش تربیتی در تعامل است و یك معلم خوب علاوه بر داشتن دانش بالا در یك حیطه خاص باید از دانش تربیتی بالایی نیز برخوردار باشد .(نشریه یونسكو، 2002)





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 26 تیر 1393
محسن شریفی


شعبانی (1381) عوامل مؤثر در تدریس را ویژگیهای شخصیتی و علمی معلم، ویژگیهای دانش آموزان برنامه و ساخت نظام آموزشی و فضا و تجهیزات نام می برد و در توضیح نقش عامل معلم چنین می گوید " اساسی ترین عامل برای ایجاد موقعیت مطلوب جهت هدفهای آموزشی معلم است. دیدگاه معلم و فلسفه ای که به آن اعتقاد دارد در چگونگی کار او بسیار مؤثر است. به طوری که او را از حالت شخصی که فقط در تدریس مهارت دارد، خارج می کند و به صورت انسان اندیشمندی که مسئولیت بزرگ تربیت انسانها را بر عهده دارد، در می آورد معلمی از نظر علمی قوی است که به روشهای ارائه محتوا و چگونگی برقراری ارتباط آگاه و مسلط باشد. او باید قادر به تحلیل فرآیند آموزش و بهرگیری از امکانات موجود جهت کمک به فراگیران در نیل به اهداف آموزشی شان باشد" (صص 112-117)

)

موفقیت هر نظام آموزشی در حد تعیین کننده به دانش، مهارت حرفه ای و نگرش مشتاقانه معلم به حرفه خویش بستگی دارد به نقل از ژاپنی ها«شایستگی هر نظام به اندازه شایستگی معلمان آن است.»(امیری، به نقل از دانش پژوه،1382)

تمام مکاتب مدیریتی معتقدند مهمترین منبع در تحقق کیفیت، منبع انسانی است. در مجموعه عظیم نظامهای آموزشی و پرورش پیشرفته جهان امروز، معلم نقطه اتکای هر تغییر و تحولی است و نقش اساسی او در ایجاد تغییرات لازم متناسب با تحولات تکنولوژیک در عرصه اطلاعات و ارتباطات بر کسی پوشیده نیست. بخش زیادی از یادگیری دانش آموزان در نظام آموزش و پرورش در کلاس درس صورت می گیرد، که مدیرآن معلم است. معلم بعنوان نزدیکترین فرد به دانش آموز در ایفای نقش و مسئولیت تدریس بطور غیر مستقیم در تکامل جامعه اثر گذار است به این دلیل که با تدریس و علل الخصوص با روش تدریس خود مستقیماً در یادگیری دانش آموزان اثر گذار است(کلاین[1]، 1992، به نقل از مهر محمدی 1379).

کمیسیون بین المللی آموزش و پرورش برای قرن 21 تصریح می کند هیچ اصلاحی نمی تواند بدون همکاری و مشارکت فعال معلمان موفق شود. پروفسور، ال گیج می نویسد«یقیناً هیچ فردی غیر از معلم نمی تواند تأثیر بیشتری بر آنچه در مدرسه ها می گذرد داشته باشد» گفته وی این معنا را می رساند که معلم، و کاری که او می کند از عمده هیچ کسی دیگری بر نمی آید(رؤوف،1383.ص 9)معلمان آگاه با راهنمایی های کوتاه و مختصر به یادگیرندگان کمک می کنند تا خودشان یاد بگیرند. اجازه می دهند تا آنها با توانمندیهایی که دارند،دست و پنجه نرم کنند، به تجربه فردی و گروهی  بپردازند، خودشان را پیدا کنند و سرانجام به« خود باوری» برسند نه به«معلم باوری». هدایت به خود باوری و خودیادگیری جوهر هنر یا علم معلمی است. این گونه معلمان بر یادگیری در طول عمر تأکید می ورزند. دارای انعطاف در یادگیری و تدریس هستند و اعتقاد دارند یادگیری در هر جایی می تواند رخ دهد(کانن و نیوبل،2001، ص 317).

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 26 تیر 1393
محسن شریفی


هر معلم به 2 شیوه رسمی و غیر رسمی پاسخگوی نظام هماهنگ کننده است

1.شیوه رسمی:مدیریت مدارس و معاونت اموزشی هر شهر مسُول بررسی میزان توانایی صلاحیتهای شغلی معلم هستند

2.شیوه غیر رسمی:میزان مشارکت هر دانش آموز در جریان کلاس معیاری است برای بررسی میزان موفقیت کار هر معلم است ؛به همین قیاس میزان همراهی  معلم با اولیاِء دانش آموزان معیاری است برای بررسی توانایی معلم.

24تا30مهر هر سال "هفته پیوند اولیا و مربیان "نام نهاده شده؛ که طی آن انتخابات انجمن اولیاء و مربیان برگزار میشود و معلم و مدرسه پاسخگو به این نهاد نیمه رسمی نیز هستند.

پاسخگو بودن میزان هوشیاری شغلی فرد را افزایش میدهد

اما باید به یاد داشت تعهد حرفه ای که مبنای آن وجدان اخلاقی و سلامت روانی فرد است مهمترین منبع برای سرزنده بودن عمل و اندیشه خدمتگذار است.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 26 تیر 1393
محسن شریفی


جهت استخدام در آموزش و پرورش هر فرد باید جهت کسب مهارتهای علمی و دانش و کسب نگرش مورد تعهد جامعه به مدت چند سال به تحصیل در رشته ی مرتبط با زمینه تدریس بپردازد،برای مثال  در ایران جهت اماده کردن معلمان دوره ی ابتدایی تا سطح کارشناسی ارشد تحصیلات فراهم شده است؛فرد فارغ التحصیل باید در یک ازمون استخدامی دولتی شرکت نماید و در صورت احرازنمره ی علمی ، در مصاحبه بررسی صلاحیتهای عمومی شرکت کند؛همچنین صلاحیت فرد و استخدام فرد منوط به تایید کمیته ی گزینش خواهد بود؛این رویه در همه جای دنیا با شدت و ضعف در تاکید بر موارد خاص برقرار است0

بعدا از استخدام در دستگاه فرد باید اموزشهای بدو استخدام در نظر گرفته شده برای شغل مورد تصدی را طی کند تا دانش فرد با سایر افراد شاغل در آن شغل در ان دستگاه همنوا باشد0

قوانین و مقررات  در آموزش كاركنان

بخشنامه شماره 94133/1803 مورخ 25/5/83 معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور

آموزش توجیهی بدو خدمت کارکنان :

محتوی آموزشی مذکور شامل 2 بخش :

 الف ) مباحث نظری                  ب ) شناخت کارکنان از دستگاه متبوع

بخش اول توسط دفتر آموزش و پژوهش یا گروه توسعه آموزش ولی  بخش دوم صرفاً تحت نظارت و هدایت گروه توسعه آموزش و بهسازی منابع انسانی دانشگاه اجرا می گردد .

توجه : طی نمودن دوره توجیهی بدو خدمت برای کلیه کارکنان جدید الاستخدام در 6 ماه اول استخدام الزامی و صدور حکم افراد منوط به طی دوره فوق می باشد مصوبه شماره 5145 مورخ 12/2/80

کلیه دستگاههای اجرایی موظفند برنامه های آموزشی حین خدمت کارکنان خود را به نحوی تنظیم نمایند که هر یک از کارکنان به طور متوسط از 40 ساعت آموزش سالیانه برخوردار شوند.بخشنامه های شماره 96358/1803 مورخ 21/5/82 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و 90367/1803 مورخ 8/7/86 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری اجرای دوره های آموزش عمومی مشتمل بر 2 بخش

 

 

دوره های آموزش عمومی را دوره های اختیاری نیز می گویند که فعلاًٌ بصورت های حضوری یا غیرحضوری و با محوریت گروه توسعه آموزش و بهسازی منابع انسانی انجام می پذیرد و واحدها  نمی توانند اقدام به برگزاری آنها نمایند .

 

1-   دوره های آموزشی مهارتهای هفتگانه کامپیوتری مشمول محدودیتهای فوق نمی باشد .

2-  مجموع آموزشهای توانمندیهای عمومی اجتماعی فرهنگی برای هر یک از کارکنان جهت اخذ گواهینامه های نوع دوم نباید از 368 ، 218 و 70 ساعت به ترتیب برای گواهینامه های مهارتی ، تخصصی و تخصصی  پژوهشی در طول 10 ، 8 و 7  سال تجاوز نماید .

3-  با توجه به ساز و کارهای اخذ گواهینامه نوع دوم در نظام جدید آموزش کارکنان دولت مازاد بر 400 ساعت آموزش عمومی برای شاغلین با مدرک تحصیلی دیپلم، 250 ساعت برای شاغلین با مدرک تحصیلی فوق دیپلم و 200 ساعت آموزش برای شاغلین با مدرک تحصیلی لیسانس پذیرفته نمی باشد، بنابراین مراکز و واحدهای اجرایی باید به گونه ای برنامه ریزی نمایند که کارکنان  خود را با توجه به جدول فوق در برنامه های آموزشی توانمندیهای عمومی که توسط گروه توسعه آموزش  و بهسازی منابع انسانی یا مؤسسات خصوصی و دولتی برنامه ریزی می شود مشارکت دهند .

4-  میزان ساعت آموزش عمومی قابل محاسبه جهت هر 176 ساعت تعجیل در ارتقاء گروه 58 ساعت می باشد

 

برای ارتقای شغلی معاونت برنامه ریزی و منابع انسانی هر سال شیوه نامه ای را اعلام میکند که براساس معیارهایی به فرد گروه و طبقه ی شغلی تعلق میگیرد

برای مثال معلم نمونه شدن یا سابقه ی خدمت یا مدرک تحصیلی از فاکتورهای مهم در ارتقای شغلی محسوب میشوند.

 

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 26 تیر 1393
محسن شریفی

به موجب ماده 1 ؛آیین نامه اجرایی ماده (54) و بندهای «د» و «ه» ماده (143) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی   و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

به منظور توسعه دانش ، بینش ، مهارت و ارتقای سطح توانمندی سرمایه انسانی ، دستگاههای اجرایی موظفند هر ساله معادل حداقل یک درصد از کل اعتبارات هزینه ای خود را به طراحی و اجرای دوره های آموزشی کوتاه مدت اختصاص دهند

این آموزشها شامل فراهم کردن برای رشد علاقه در معلم برای هماهنگی با کلیت سیستم خدمتگذار و مراجعین که دانش آموزان و خانواده ی آنها باشد

هر معلم به 2 شیوه رسمی و غیر رسمی پاسخگوی نظام هماهنگ کننده است

1.شیوه رسمی:مدیریت مدارس و معاونت اموزشی هر شهر مسُول بررسی میزان توانایی صلاحیتهای شغلی معلم هستند

2.شیوه غیر رسمی:میزان مشارکت هر دانش آموز در جریان کلاس معیاری است برای بررسی میزان موفقیت کار هر معلم است ؛به همین قیاس میزان همراهی  معلم با اولیاِء دانش آموزان معیاری است برای بررسی توانایی معلم.

24تا30مهر هر سال "هفته پیوند اولیا و مربیان "نام نهاده شده؛ که طی آن انتخابات انجمن اولیاء و مربیان برگزار میشود و معلم و مدرسه پاسخگو به این نهاد نیمه رسمی نیز هستند.

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 26 تیر 1393
محسن شریفی

هدف آموزش یادگیری است و تدریس بخشی از آموزش است که با حضور معلم در کلاس رخ می دهد و هدف آن کمک و جهت دهی به فرآیند یادگیری دانش آموزان است. عامل تدریس یعنی بعنوان فراهم آورنده زمینه بهتر یادگیری دانش آموزان فردی آموزش دیده است که برای راهنمایی و جهت دهی تجارب آموزشی دانش آموزان رسماً مأمور گردیده است و واسطه بین نظام آموزش و پرورش و دانش آموزان است (باقری و ایروانی، 1380 ، صص 138-133) از آنجایی که هدف ذاتی تدریس یا یاددهی، یادگیری است. میزان یادگیری دانش آموزان را می توان ملاک و محصولی برای یاددهی مؤثر دانست. نقش الگوی تدریس مورد استفاده معلم بعنوان یکی از عوامل مؤثر یادگیری با سطوح یادگیری دانش آموزان ارتباط مستقیم دارد و این از آنجا ناشی می شود که لازمه یادگیری مطلوب تفکر و اندیشه است و لازمه تفکر کاوشکری و لازمه کاوشکری انگیزه است. در الگوهای تدریس مستقیم به علت عدم توجه به عامل انگیزه و مفاهیمی چون خود آغازگری و خود رهبری، یادگیری در سطح محفوظات باقی می ماند. لازمه یادگیری سطح بالا شرکت فعالانه فراگیر در یادگیری خود است. فرانکین به نقل از رئوف (1378) در این باره می نویسد پیام دانش آموزان در یادگیری عبارت از این است: اگر بگویی فراموش می کنم و اگر یاددهی به خاطر می سپارم و اگر درگیرم کنی یاد میگیرم. می توان گفت الگوهای تدریس از الگوهای یادگیری تبعیت می کنند. بلوم در اشاره به این موضوع می گوید: اگر معلم در امر تدریس شرایط مناسب برای یادگیر را فراهم سازد اغلب دانش آموزان در توانایی یادگیری و انگیزش برای یادگیری بسیار شبیه خواهند بود. لزوم توجه به این امر از آنجا ناشی می شودکه به اهداف آموزش و پرورش عمومی در جهت خلق شرایط برابر آموزشی برای همه و فرصتهای برابر برای رشد در جامعه ارتباط می یابد. شعبانی (1381) عوامل مؤثر در یادگیری دانش آموزان را در هفت مورد ذکر می کند (امادگی، انگیزه و هدف و تجارب گذشته فراگیران، موقعیت و محیط یادگیری، روش تدریس معلم، برقراری رابطه بین کل و جزء، تمرین و تکرار یادگیری بدون تلاش و تعامل با محیط صورت نخواهد گرفت (صص 12-14). در كتاب افزایش اثر‌بخشی معلمان در فرآیند تدریس علل اینكه معلمان به تجدید نظر در شیوه‌های آموزشی التفات ندارند در سه مورد ذكر شده است.

الف)آگاهی نداشتن از تغییر لازم

ب)نبود دانسته‌ها و مهارتهای كافی

ج) بی‌اعتقادی به نتیجه تغییر روش(لورین و دبیلو اندرسون[1]، ترجمه امینی، 1384، ص 15)

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 25 تیر 1393
محسن شریفی

  

یک واحد آموزشی در ایران با دارا بودن حداکثر18 دانش آموز و نظر به دور بودن از سایر واحدهای مجتمع به وسیله ی 1 معلم و با سمت معاون آموزگار اداره می شود

واحد چند پایه ومختلط  مختص مقطع ابتدایی میباشد

ساعت کار 8-14 میباشدو در امر اموزش از کلیه امکانات در دسترس معلم بهره گرفته شده؛از ساعت 13-15 معلم با سمت معاونت به انجام  وظایف محوله مامور است.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 25 تیر 1393
محسن شریفی


ساعت کار یک دبستان در ایران (مثلاَ روستایی سردشت)از 8 تا14 میباشد،اداره امور توسط معاون آموزگار و با نظارت مدیر مجتمع صورت میگیرد،ساعت کار آموزشی 8-13 میباشد ؛(نظر به ساکن بودن معلم در مدرسه در ساعات فوق برنامه نیز کلاس دایر میباشد).اساس کار در آموزش با توجه به روستایی بودن کودکان تحریک به مستقل بودن در یادگیری و جلب انگیزش توسط محرکهای غیر مادی است

در امر آموزش از مواد کمک آموزشی ، نرم افزارهای آموزشی و تجربه های ملموس و ابتدایی کودکان است

سعی شده دنیای گسترده در برابر دیدگان کودکان قرار گیرد تا جبران محیط فقیر از لحاظ اجتماعی ؛ فرهنگی و... شود.

مهمترین هدف معلم پرزرش عشق به زندگی و سرزنده بودن کودکان در جریان یادگیری بوده است با توجه به این اصل که:

پدرم چنین گفت به استاد                      پسرم را هیچ میاموز بجز عشق





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 25 تیر 1393
محسن شریفی

هر معلم در سیستم آموزش و پرورش بنا بر نیاز و عوامل دیگر صف یا ستاد را انتخاب می کند. 

و در سطح صف یا عملیاتی

مدیر مجتم و معاون آموزگار و آموزگار داریم ،که هر کدام وظایف خاص خود را دارند

مثال:

وظایف معاون اموزگار:

1.انجام وظیفه ی آموزش در ساعات محوله

2.انجام هماهنگی با مدیر مجتمع

3. تشکیل انجمن اولیا و مربیان

4.ثبت نامه های اداری و پاسخگویی در صورت نیاز

5- اداره و فعال نگهداشتن مدرسه به عنوان یک واحد علمی

6-نگهداری از اموال و ساختمان مدرسه





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 25 تیر 1393
محسن شریفی

 جامعه ی ایران یک جامعه ی اسلامی است،و آموزش و پرورشمرتبط با ان یک نظام ارزشی –الهی است،و هدف غایی آن هدایت فرد دانش آموز به سوی یکتا پرست شدن است.باید توجه داشت در کنار این هدف اصلی آموزش و پرورش باید دانست فناوری های جدید، به ویژه فناوری مربوط به عصر اطلاعات و ارتباطات، زمینه تحولات سریعی را در جهان فراهم آورده است. چالش های بر آمده از این تحولات، زمینه نگاهی نو را به آموزش و پرورش فراهم ساخته است. آموزش و پرورش به منزلۀ پرورش دهنده نیروی اندر کنار اسانی مورد نیاز در فرآیند تعامل فناورانه عصر جدید، نقش خود را در جهان همچنان حفظ کرده است.

آموزش و پرورش بر اساس گزارش توسعه انسانی سال 1995 سازمان ملل وظیفه دارد. تا پایه های دانش را در طول زندگی افراد شکل بدهد. یونسکو به منظور تحقق توسعه انسانی برای تعلیم و تربیت در قرن بیست و یکم چهار محور اساسی را ذکر می کند تا پایه های دانش افراد بر اساس آنها شکل بگیرد این چهار محور به شرح زیرند:

1-   «یادگیری برای دانستن» فرد چون دانشمندان به جای حفظ مطالب با نحوه ساخت دانش آشنا شود.

2-   «یادگیری چگونه انجام دادن» به گونه ای که بتوان در محیط بطور خلاق عمل کرد.

3-   «یادگیری زندگی با دیگران» به طوری که قادر به مشارکت در زندگی با دیگران شود.

4-   «یادگیری چگونه بودن» پیشرفتی که ناشی از سه مرحله قبلی است (یونسکو[1]، 1376، ص 88)

 



[1]. UNESCO





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 25 تیر 1393
محسن شریفی


آموزش و پرورش بنا به هدفی که برای آن پایه ریزی شدهٰ؛نیازمند تشکیلات و سازمانهایی جهت تامین نیازها استٰ؛مثل سازمان برنامه ریزی وتالیف کتب درسیٰ؛سازمان پژوهش و نواوری اموزشی؛سازمان نوسازی مدارسٰ؛و ... است.

هدف تشکیلات عظیم آموزش و  پرورش در ایران اسلامی خدمت رسانی به نسل جدید با هدف قرب الهی است و در کنار آن اماده کردن فرزندان میهن برای زندگی سعادتمندانه .آموزش و پرورش برای این منظور دارای سلسله اهداف ونیروهای اجرایی و اداری و محتوای مرتبط با اهداف است 0و برای این که همواره جران نو بودن و فعال بودن خود را حفظ کند از سازمانهای عمدتا فعال در حوزه پژوهش کمک میگیرد و بعضی از سازمانهای خدماتی نیز در کنار این مجموعه قرار میگیرند

در حوزه تعیین اهداف آموزش و پرورش سازمانی وابسته است و در مقام برنامه ریزی از خدمات سازمانهایی چون سازمان پژوهش و نوآوری آموزشی؛انجمن برنامه ریزی درسی و دفتر کمک آموزشی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت و  ... بهره میگیرد

در حوزه تامین محتوا و مواد آموزشی سازمان تالیف کتب درسی سهم اعظم کار را برعهده دارد

آموزش و پرورش در حوزه فوق برنامه با سازمانهایی چون مرکز پرورش اسلامی هلال احمر ٰ،کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ... در ارتباط است

سازمان آموزش و پرورش همچنین از خدمات دانشگاههاٰ،انجمن اولیاِء و مربیان،انتشارات علمی ترویجی و پژوهشی و نشریه های خبری وآمورشی و شبکه تصویری کشوری آموزش بهره میگیرد.

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 25 تیر 1393
محسن شریفی


اداره کلیه قسمتهای آموزش و پرورش بصورت مرکز گرا بوده و ازاستخدام گرفته تا دستور العملهای اموزشی از جانب سازمان مرکزی وزارت و معاونتهای مرتبط با ان تصمیم گیری می شود

آموزش نیروی انسانی و انتصابات و تقسیمات درون استانی و شهری آموزش وپرورش با توجه به دستورالعملها و اختیارات استانی و شهری صورت میگیرد.

 

ارتباطات سازمانی با  بیرون دستگاه و سازمانهای دیگردر قالب معاهدات صورت گرفته بین  دستگاه و سازمان طرف قرارداد صورت میگیرد. در آبان سال 1326 سازمان شیر و خورشید تاسیس شد.هدف این سازمان تقویت سجایای پسندیده نوع پروری و بشر دوستی و انجام کار نیک و تربیت افراد مفید و کاردان برای آینده ی کشور بود.بعد از انقلاب و انحلال سازمان شیر وخورشید؛وظیفه آن را سازمان هلال احمر به عهده گرفت،این سازمان با کسب اختیار از آموزش و پرورش و هماهنگی با ستاد تربیتی آموزشگاه صورت میگیرد.

همچنین وزرای آموزش و پرورش با وزارتخانه های دیگر توافقنامه منعقد میکنند؛مثلا در سال 1373با وزارت تعاون توافقنامه ای صورت گرفت؛تا تعاونیهای آموزشگاهی تشکیل گردند.(ملکی ،حسن 1380ص132)

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 25 تیر 1393
محسن شریفی

تشکیلات آموزش و پرورش در ایران بصورت مرکز گزا بوده و کلیه تصمیمات پس از طی مراحل قانونی و قرار گرفتن در دستور کار سازمان در قالب دستور العمل به سازمانهای تابعه در استانها ارسال میشود

مراتب سازمانی از کل به جز به این صورت است

1-وزارت خانه

2-سازمان آموزش و پرورش استان

3-اداره آموزش و پرورش شهرستان

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 25 تیر 1393
محسن شریفی


( کل صفحات : 2 )    1   2   
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات