معلم ایرانی
درباره وبلاگ


اینجانب محسن شریفی 33 ساله؛کارشناس ارشد آموزش و پرورش ابتدایی می باشم که به مدت 4 سال است.در مناطق روستایی محروم شهرستان سردشت در استان آذربایجان غربی مشغول به خدمت می باشم . و از طریق این نوشته ها سعی دارم تجربیات و درد دل های حرفه ای ام را با همکارانم در سراسر ایران در میان بگذارم.

مدیر وبلاگ : محسن شریفی
مطالب اخیر
نویسندگان
نظرسنجی
به نظر شما چرا حقوق معلمان در مقایسه با کارمندان سایر ادارات (مثلا ثبت و اسناد یا گمرک) خیلی پایین است؟









آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

هدف آموزش یادگیری است و تدریس بخشی از آموزش است که با حضور معلم در کلاس رخ می دهد و هدف آن کمک و جهت دهی به فرآیند یادگیری دانش آموزان است. عامل تدریس یعنی بعنوان فراهم آورنده زمینه بهتر یادگیری دانش آموزان فردی آموزش دیده است که برای راهنمایی و جهت دهی تجارب آموزشی دانش آموزان رسماً مأمور گردیده است و واسطه بین نظام آموزش و پرورش و دانش آموزان است (باقری و ایروانی، 1380 ، صص 138-133) از آنجایی که هدف ذاتی تدریس یا یاددهی، یادگیری است. میزان یادگیری دانش آموزان را می توان ملاک و محصولی برای یاددهی مؤثر دانست. نقش الگوی تدریس مورد استفاده معلم بعنوان یکی از عوامل مؤثر یادگیری با سطوح یادگیری دانش آموزان ارتباط مستقیم دارد و این از آنجا ناشی می شود که لازمه یادگیری مطلوب تفکر و اندیشه است و لازمه تفکر کاوشکری و لازمه کاوشکری انگیزه است. در الگوهای تدریس مستقیم به علت عدم توجه به عامل انگیزه و مفاهیمی چون خود آغازگری و خود رهبری، یادگیری در سطح محفوظات باقی می ماند. لازمه یادگیری سطح بالا شرکت فعالانه فراگیر در یادگیری خود است. فرانکین به نقل از رئوف (1378) در این باره می نویسد پیام دانش آموزان در یادگیری عبارت از این است: اگر بگویی فراموش می کنم و اگر یاددهی به خاطر می سپارم و اگر درگیرم کنی یاد میگیرم. می توان گفت الگوهای تدریس از الگوهای یادگیری تبعیت می کنند. بلوم در اشاره به این موضوع می گوید: اگر معلم در امر تدریس شرایط مناسب برای یادگیر را فراهم سازد اغلب دانش آموزان در توانایی یادگیری و انگیزش برای یادگیری بسیار شبیه خواهند بود. لزوم توجه به این امر از آنجا ناشی می شودکه به اهداف آموزش و پرورش عمومی در جهت خلق شرایط برابر آموزشی برای همه و فرصتهای برابر برای رشد در جامعه ارتباط می یابد. شعبانی (1381) عوامل مؤثر در یادگیری دانش آموزان را در هفت مورد ذکر می کند (امادگی، انگیزه و هدف و تجارب گذشته فراگیران، موقعیت و محیط یادگیری، روش تدریس معلم، برقراری رابطه بین کل و جزء، تمرین و تکرار یادگیری بدون تلاش و تعامل با محیط صورت نخواهد گرفت (صص 12-14). در كتاب افزایش اثر‌بخشی معلمان در فرآیند تدریس علل اینكه معلمان به تجدید نظر در شیوه‌های آموزشی التفات ندارند در سه مورد ذكر شده است.

الف)آگاهی نداشتن از تغییر لازم

ب)نبود دانسته‌ها و مهارتهای كافی

ج) بی‌اعتقادی به نتیجه تغییر روش(لورین و دبیلو اندرسون[1]، ترجمه امینی، 1384، ص 15)

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 25 تیر 1393
محسن شریفی
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic