معلم ایرانی
درباره وبلاگ


اینجانب محسن شریفی 33 ساله؛کارشناس ارشد آموزش و پرورش ابتدایی می باشم که به مدت 4 سال است.در مناطق روستایی محروم شهرستان سردشت در استان آذربایجان غربی مشغول به خدمت می باشم . و از طریق این نوشته ها سعی دارم تجربیات و درد دل های حرفه ای ام را با همکارانم در سراسر ایران در میان بگذارم.

مدیر وبلاگ : محسن شریفی
مطالب اخیر
نویسندگان
نظرسنجی
به نظر شما چرا حقوق معلمان در مقایسه با کارمندان سایر ادارات (مثلا ثبت و اسناد یا گمرک) خیلی پایین است؟









آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


شعبانی (1381) عوامل مؤثر در تدریس را ویژگیهای شخصیتی و علمی معلم، ویژگیهای دانش آموزان برنامه و ساخت نظام آموزشی و فضا و تجهیزات نام می برد و در توضیح نقش عامل معلم چنین می گوید " اساسی ترین عامل برای ایجاد موقعیت مطلوب جهت هدفهای آموزشی معلم است. دیدگاه معلم و فلسفه ای که به آن اعتقاد دارد در چگونگی کار او بسیار مؤثر است. به طوری که او را از حالت شخصی که فقط در تدریس مهارت دارد، خارج می کند و به صورت انسان اندیشمندی که مسئولیت بزرگ تربیت انسانها را بر عهده دارد، در می آورد معلمی از نظر علمی قوی است که به روشهای ارائه محتوا و چگونگی برقراری ارتباط آگاه و مسلط باشد. او باید قادر به تحلیل فرآیند آموزش و بهرگیری از امکانات موجود جهت کمک به فراگیران در نیل به اهداف آموزشی شان باشد" (صص 112-117)

)

موفقیت هر نظام آموزشی در حد تعیین کننده به دانش، مهارت حرفه ای و نگرش مشتاقانه معلم به حرفه خویش بستگی دارد به نقل از ژاپنی ها«شایستگی هر نظام به اندازه شایستگی معلمان آن است.»(امیری، به نقل از دانش پژوه،1382)

تمام مکاتب مدیریتی معتقدند مهمترین منبع در تحقق کیفیت، منبع انسانی است. در مجموعه عظیم نظامهای آموزشی و پرورش پیشرفته جهان امروز، معلم نقطه اتکای هر تغییر و تحولی است و نقش اساسی او در ایجاد تغییرات لازم متناسب با تحولات تکنولوژیک در عرصه اطلاعات و ارتباطات بر کسی پوشیده نیست. بخش زیادی از یادگیری دانش آموزان در نظام آموزش و پرورش در کلاس درس صورت می گیرد، که مدیرآن معلم است. معلم بعنوان نزدیکترین فرد به دانش آموز در ایفای نقش و مسئولیت تدریس بطور غیر مستقیم در تکامل جامعه اثر گذار است به این دلیل که با تدریس و علل الخصوص با روش تدریس خود مستقیماً در یادگیری دانش آموزان اثر گذار است(کلاین[1]، 1992، به نقل از مهر محمدی 1379).

کمیسیون بین المللی آموزش و پرورش برای قرن 21 تصریح می کند هیچ اصلاحی نمی تواند بدون همکاری و مشارکت فعال معلمان موفق شود. پروفسور، ال گیج می نویسد«یقیناً هیچ فردی غیر از معلم نمی تواند تأثیر بیشتری بر آنچه در مدرسه ها می گذرد داشته باشد» گفته وی این معنا را می رساند که معلم، و کاری که او می کند از عمده هیچ کسی دیگری بر نمی آید(رؤوف،1383.ص 9)معلمان آگاه با راهنمایی های کوتاه و مختصر به یادگیرندگان کمک می کنند تا خودشان یاد بگیرند. اجازه می دهند تا آنها با توانمندیهایی که دارند،دست و پنجه نرم کنند، به تجربه فردی و گروهی  بپردازند، خودشان را پیدا کنند و سرانجام به« خود باوری» برسند نه به«معلم باوری». هدایت به خود باوری و خودیادگیری جوهر هنر یا علم معلمی است. این گونه معلمان بر یادگیری در طول عمر تأکید می ورزند. دارای انعطاف در یادگیری و تدریس هستند و اعتقاد دارند یادگیری در هر جایی می تواند رخ دهد(کانن و نیوبل،2001، ص 317).

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 25 تیر 1393
محسن شریفی
شنبه 18 مهر 1394 08:47 ب.ظ
عالییییییییییییییییییی
جمعه 3 مهر 1394 02:27 ب.ظ
ا عرض سلام و خسته نباشید این مقاله مهارت های معلمی اگر کامل در اختیار دارید می توانید بی زحمت برای من ایمیل کنید . با تشکر.


 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات